Thorsten von Overgaard's Photography Website
  Get Newsletter & Free eBook  

 
 
Historien bag billedet VII
      Thosten von Overgaard on Facebook Thorsten von Overgaard on Twitter Thorsten von Overgaard on Instagram Thorsten von Overgaard on Google+ Thorsten von Overgaard on Leica Fotopark Thorsten von Overgaard on LinkedIn Thorsten von Overgaard on BlipFoto Pinterest Thorsten von Overgaard on Flickr Thorsten Overgaard on YouTube Thorsten Overgaard video on Vimeo Thorsten Overgaard on Tumblr Thorsten von Overgaard on Exposure Thorsten von Overgaard on 500px
Bookmark and Share Clip to Evernote
leica.overgaard.dk    
English text button
 
   
 
   

Historien bag billedet: Århus Domkirke

Af: Thorsten Overgaard

Jeg er netop blevet færdig med at redigere en serie billeder fra Århus Domkirke som jeg havde den fornøjelse at gennemfotografere for et par uger siden. Lad mig straks afsløre, at billedet med det røde mars-landskab, er loftet over hvælvingerne. Den såkaldte ydre hvælvflade. Den røde farve skyldes at træværket er brandimprægneret.

 
 

Det indre hvælvloft, et "krydshvælv" på grund af strukturen. Der er gangbroer på loftet, selv om hvælvet i teorien er stærkt nok til at gå på.

 
 
Århus Domkirke

Jeg har netop læst Ken Follett's "Verden uden ende" som er en roman på omkring 1.000 sider. Og som optakt til den, havde jeg genlæst hans lige så omfangsrige bog "Jordens søjler," der ubetinget er den bedste bog, jeg har læst. Men når jeg tilføjer, at Jordens Søjler handler om katedralbyggeri, er der næppe mange der føler sig draget til at læse den. Men den handler om livet omkring en fiktiv by, Kingsbridge, der i kraft af et katedralbyggeri vokser til en af de største byer i England. Så det er også historien om herremænd, konger, krige, kærlighed, store rigdomme og dybt armod.

Men måske især om at tro på at det er muligt.

En sidebonus som jeg fandt speciel interessant, er forretningsmodellen omkring en katedral. Og det er ikke ment nedsættende. Men som de står i dag, tager vi dem nemt for givet, og glemmer at der på et tidspunkt var nogen der havde en vision om et enormt byggeri; dels til ære for det guddommelige, dels fordi det var ensbetydende med større overlevelse økonomisk og åndeligt. For ud over al den aktivitet i stenbrud, skove, blandt håndværkere og andre steder, et sådant byggeri afstedkommer, er en katedral - såvel en under opførelse som en færdig - en publikumsmagnet, der betyder handel og velstand i byen. Og det var gennem skatter, arv og gaver med til at berige kirken og finansiere katedralbyggeriet. Når byggeriet samtidig ofte strækker sig over et århundrede, sætter det udviklingen i perspektiv.

Hvad nu hvis der ikke var nogen, der havde fået ideen. Hvad så? Og for at realisere sådan en vision har det krævet vedholdenhed, økonomisk talent, og ikke mindst en evne til at iscenesætte Guds ord gennem flot korsang, overdådige prædikener, hvælvinger der strakte sig mod himlen, så der var opbakning bag projektet.

Billedet ovenfor er til en artikel om Århus Domkirke i JP Business Århus magasinet efter sommerferien. Rent teknisk havde jeg fornøjelsen af at blive vist rundt i dette, Danmarks største kirkebyggeri, af kirkeværgen (der er den ansvarlige for bygningen). Turen op ad skjulte trapper, hen over loftet og op i tårnet tog tre timer. Og et par dage efter besøgte jeg selve kirkerummet i et par timer, ligesom jeg forsøgte at indfange kirkens ydre fra taget af omkringliggende bygninger.

- Thorsten Overgaard

   
     
    2. juni 2009
   
   
   
     
Århus Domirke: Den ydre hvælvflade set fra gangbroerne på loftet 25-30 meter oppe, derefrer indersiden af krydshvælvet. To sider af illusionen om en bygning der når op i himlen. Fotograferet med Leica Digilux 2.
 

Also visit:

Overgaard Photography Workshops
Von Overgaard Gallery Store
Ventilated Shades by Overgaaard
Leather Camera Straps
Camea Bags
Calfskin Camera Pouches
iPad and Computer Clutches
Leather Writing Pads
Books by Thorsten Overgaard
Leica Definitions
Leica History
Leica Lens Compendium
Leica Camera Compendium
Leica 21mm Super-Elmar-M ASPH f/3.4
Leica 21mm Super-Angulon f/3.4
Leica 21mm Summilux-M ASPH f/1.4

Leica 28mm Summilux-M ASPH f/1.4
Leica 35mm Summilux-M ASPH f/1.4
Leica 35mm Summicron-M ASPH f/2.0
Leica 50mm Noctilux-M ASPH f/0.95
Leica 50mm APO-Summicron-M f/2.0
Leica 50mm Summicron-M f/2.0
Leica 50mm Summilux-M ASPH f/1.4
Leica 75mm Summilux-M f/1.4
Leica 75mm Noctilux-M ASPH f/1.25
Leica 90mm Summicron-M ASPH f/2.0
Leica 35-70mm Vario-Elmarit-R f/2.8
Leitz Cine lenses
7artisans 50mm f/1.1
Leica Digilux 2

Leica M10
Leica M10-P
Leica M10-D
Leica M9, M9-P and Leica ME
Leica M 240
Leica M 240 for video
Leica M 262
Leica M-D 262
Leica M Monochrom
Leica M 246 Monochrom

Leica SL
Leica SL2
Panasonic Lumix S1R
Leica R9 dSLR
Leica Q
Leica Q2
Leica CL
Leica TL2
Leica Sofort
Leica S digital medium format
Leica X
Light metering
White Balance for More Beauty
Color Meters

Screen Calibration
Which computer to get
Sync'ing photo archive to iPhone
Lightroom Survival Kit
Lightroom Presets by Overgaard
Capture One Survival Kit

Capture One Styles by Overgaard
Signed Original Prints by von Overgaard
The Story Behind That Picture
"On The Road With von Overgaard"

Von Overgaard Masterclasses:
M10 / M9 / M240 / Q / TL2 / S1R /

 

 

 

 



Thorsten Overgaard
Thorsten Overgaard er Dansk underviser, skribent of fotograf der laver historier og unik branding til magasiner, aviser og firmaer gennem eksklusive og positive historier og fotos. Ud over eget fotoarkiv kan enkelte fotos også findes på WireImage, Getty Images, Redferns og Associated Press, ligesom signerede prints er til salg gennem bl.a. Leica Galerie Salzburg.

Send gerne en e-mail til thorsten@overgaard.dk hvis du har spørgsmål eller forslag.



 


 
           
  · © Copyright 1996-2019 · Thorsten von Overgaard


 

© 1996 - 2019 Thorsten von Overgaard. All rights reserved.

 

Web Analytics