Your browser does not support script Thorsten Overgaard's Leica Photography Pages - Historien bag billedet
Thorsten von Overgaard's Photography Website
  Get Newsletter & Free eBook  

 
 
Historien bag billedet - 10
SIGN IN to Overgaard Academy on-line classes Subscribe for full access. It's free.           thorstenovergaard on Instagram Thosten von Overgaard on Facebook Thorsten von Overgaard on Twitter Thorsten von Overgaard on LinkedIn Thorsten von Overgaard on Flickr Thorsten Overgaard on YouTube Thorsten Overgaard video on Vimeo Thorsten von Overgaard on Leica Fotopark Thorsten von Overgaard on 500px  
leica.overgaard.dk    
English text button
 
Atelier Bøgelund-Jensen
   
 
   

Historien bag billedet: "Kjole-eksperimentet"

Af: Thorsten Overgaard

Hvordan får man ideen at invitere 70-80 par til fest og forære alle kvinderne éns kjoler til at bære ved lejligheden. Det er ugens finurlige gåde, og svaret er måske ligetil.

Hvis man som Signe Bøgelund-Jensen designer tøj til kvinder, der skal fremhæve personen i tøjet og ikke dække dem til bag guldbogstaver a la D&G eller kendte mønstre a la Burberry, så burde éns kjoler ikke være nogen hindring.

Men opgaven var nu også friere end som så. Man kunne gøre intet ved kjolen, eller man kunne sy den lårkort, vende den om, redesigne den, vælge sjove accesories – eller hvad man nu kunne finde på!

Det var ganske interessant at se hvordan opgaven var grebet an, og eftersom udgangspunktet jo – bortset fra størrelsen – var det samme, sagde det måske en del om personens evne til at bære sig selv i hvad-som-helst, eller personens mod til at ’ødelægge’ udgangspunktet og gøre det til sit eget design.

Underholdende var det, og det kan man ved selvsyn konstatere i det slideshow vi lavede over aftenens gæster: ”The Cocktail Dress Experiment” [klik på teksten og det åbner i et nyt vindue]

The Cocktail Dress Experiment

 

Jeg kom ind tværs over, fordi nogle venner besluttede at give mig som gave. Og efter at vi havde set på kjolerne og snakket om det, blev det til en ”red carpet arrival” der dog var sat op med blødt ”beauty-lys” til portrætfotografering. Det sker – efter min mening i hvert fald – for sjældent, at man påskønner gæsternes påklædning til fester, men i stedet ofte koncentrerer sig om f.eks. et brudepar eller fotos hvor folk spiser mad.

Men en del af det at gå til fest er jo i høj grad at forberede sit udseende, og ofte indebærer det, at der købes nyt til garderoben. Jeg har ofte set ud over gæsterne til f.eks. et bryllup og tænkt, at her er investeret over 100.000 i nyt tøj til lejligheden.

Så det er noget jeg laver, og ofte kan billederne bruges som takkekort. Men i denne sammenhæng var det jo oplagt at få dokumenteret forskelligheden og personligheden med en serie ret ens billeder med ens kjoler. Og se så, bliver det så stereotypt?

Det siger en del om samfundet. Se selv slideshowet.

 

Mig som gave
Det var faktisk anden gang på en uge, jeg blev givet som gave. Som en af giverne hviskede mig i øret, ”så sagde vi til Signe at vores gave var to timer med Thorsten.” Det blev nu til 4-5 timer, men sådan er det når en portrætfotografering udvikler sig til en fest. Det andet gang i ugen jeg blev givet som gave, var som bryllupsfotograf. Ved begge lejligheder noterede jeg mig, at giverne havde delt gaven mellem flere par og på den måde ikke nødvendigvis givet en ekstravagant stor gave, men gået sammen om det man kan kalde en større gave. Ligesom når det er et sæt havemøbler.

Det var faktisk en god ide, eftersom et brudepar jo har udgifter nok og kan man spare bryllupsfotografen er glæden sikkert dobbelt.

 


Thorsten fotograferer designerne Aase Helena Hansen (Bitte Kai Rand) og Signe Bøgelund-Hansen

 

Rent teknisk
For at lave en serie ens billeder valgte jeg at stille et Leica R9/DMR på stativ og bruge et Leica Digilux 2 til andre ting såsom stemningsbilleder. Lyset er specielt lækkert, fordi det er KinoFlo lamper, der også kendes som ”beauty light” fordi de ganske enkelt spartler alle rynker og andre svagheder ud i deres bløde lys. De giver en flot glød, liv i øjnene – og vigtigst af alt er det ensartet lys og ikke blitzlys. Så selv om det er et mindre lyshav, fungerer det i en dæmpet belysning hvor konstante blitzlys ville ødelægge alt.

Billederne er også på Getty Images og USA's største billedbureau WireImage hvor de kan gå deres sejrsgang verden over. Der skal nok være en modeblog eller to der skriver om dette totale brud på god tone med at ikke to kvinder er klædt ens til en fest.

Se mere tøj på www.bogelund-jensen.com

 


Her kan man se opstillingen i baggrunden. I løbet af aftenen lykkedes det faktisk at fotografere alle gæsterne, på nær to. Men mange tog turen flere gange i forskellige konstellationer med veninder, kollegarer, venner osv. - en ganske underholdende selskabsleg, skulle det vise det sig!

 

- Thorsten Overgaard

   
     
    2. juli 2009
   
   
   
     

Signe Bøgelund-Jensen forbereder "The Cocktail Dress Experiment" hvor 70-80 kvinder bærer samme kjole.

Link til slideshow.

 


The Cocktail Dress Experiment

Also visit:

Overgaard Photography Workshops
Books by Thorsten Overgaard
Street Photography Masterclass Video
Adobe Photoshop Editing Masterclass
Adobe Lightroom Survival Kit
Lightroom Presets by Overgaard
Lightroom Brushes by Overgaard
Capture One Survival Kit

Capture One Styles by Overgaard
Signed Original Prints by Overgaard

Von Overgaard Gallery Store
Ventilated Shades by Overgaaard
Leather Camera Straps
Camea Bags
Leather Writing Pads
Sterling Silver Camera Necklace

Leica Definitions
Leica History
Leica Lens Compendium
Leica Camera Compendium
Leica 21mm Super-Elmar-M ASPH f/3.4
Leica 21mm Super-Angulon f/3.4
Leica 21mm Summilux-M ASPH f/1.4

Leica 28mm Summilux-M ASPH f/1.4
Leica 35mm Summilux-M ASPH f/1.4
Leica 35mm Summicron-M ASPH f/2.0
Leica 35mm APO-Summicron-M f/2.0

Leica 40mm Summicron-C f/2.0
Leica 50mm Noctilux-M ASPH f/0.95
Leica 50mm Summicron-SL f/2.0
Leica 50mm APO-Summicron-M f/2.0
Leica 50mm Summicron-M f/2.0
ELCAN 50mm f/2.0
Leica 50mm Summilux-M ASPH f/1.4
7artisans 50mm f/1.1
Leica 75mm Summilux-M f/1.4
Leica 75mm Noctilux-M ASPH f/1.25
7artisans 75mm f/1.25
Leica 80mm Summilux-R f/1.4
Leica 90mm APO-Summicron-M f/2.0
Leica 90mm Summilux-M f/1.5
Leica 35-70mm Vario-Elmarit-R f/2.8
Leitz Cine lenses
Leica L lenses

Leica M6

Leica M11-P
Leica M11
Leica M11 Monochrom
Leica M10
Leica M10-P

Leica M10-R
Leica M10-D
Leica M10 Monochrom
Leica M9, M9-P and Leica ME
Leica M9 Monochrom
Leica M 240
Leica M 240 for video
Leica M 262
Leica M-D 262

Leica M 246 Monochrom

Leica SL
Leica SL2
Leica SL2-S

Lecia SL3
Panasonic Lumix S1R
Leica R9 dSLR
Leica / Kodak/ Imacon digital back
Leica Q
Leica Q2
Leica Q2 Monochrom
Leica Q3
Leica CL
Leica TL2
Leica Sofort
Leica S medium format
Leica X
Leica D-Lux

Leica C-Lux

Leica V-Lux

Leica Digilux

Leica Digilux 1

Leica Digilux 2
Leica Digilux Zoom

Leica Digilux 4.3

Leica Digilux 3

Light metering
White Balance for More Beauty
Color Meters

Screen Calibration
Which computer to get
Sync'ing photo archive to iPhone
The Story Behind That Picture
"On The Road With von Overgaard"

Von Overgaard Masterclasses:
M11 / M10 / M9 / M240 / Q / Q2 / Q3 / SL2 / SL3 /TL2 /

 

 

 

 



Thorsten Overgaard
Thorsten Overgaard er Dansk underviser, skribent of fotograf der laver historier og unik branding til magasiner, aviser og firmaer gennem eksklusive og positive historier og fotos. Ud over eget fotoarkiv kan enkelte fotos også findes på WireImage, Getty Images, Redferns og Associated Press, ligesom signerede prints er til salg gennem bl.a. Leica Galerie Salzburg.

Send gerne en e-mail til thorsten@overgaard.dk hvis du har spørgsmål eller forslag.



 


 
           
  · © Copyright 1996-2024 · Thorsten von Overgaard


 

© 1996 - 2024 Thorsten Overgaard. All rights reserved.

 

Web Analytics